marți, 28 februarie 2017

Un cadou cu suflet şi din suflet, un cadou inteligent

Şi nu vorbesc aici despre un animăluţ însufleţit, un câine, o pisică, un arici (cum are Ioana, o bloggeriţă simpatică) sau mai ştiu eu ce. Mă refer aici la o vrajă într-o sticlă, mai exact la EcoSphere®. Atunci când a primit aşa ceva ca premiu pentru "contribuţii spre ... o nouă eră a civilizaţiei umane.", prima reacţie a lui Carl Sagan (la acea vreme director al Laboratorului pentru Studii Planetare de la universitatea Cornell) a fost să exclame: "O grădină pentru Marte!"



Am crescut cu cărţile lui Asimov în care s-au teraformat planete pentru expansiunea primilor oameni în spaţiu. Am văzut ideile lui continuate de moştenitorii patrimoniului Asimov sub forma roboţilor solarieni şi a maşinilor de teraformat planete în avangarda expansiunii umane. În adolescenţă am fost fascinat de Dune cu al său planetolog imperial, ecologul Liet-Kynes şi visul fremenilor de a transforma aridul Arrakis într-o planetă plină de verdeaţă prin crearea unui ecosistem care să se autoîntreţină. În aceste condiţii ar fi fost ciudat să rămân nepăsător faţă de cercetările efectuate asupra ecosistemelor închise şi a posibilelor aplicaţii în colonizarea spaţiului.

De EcoSphere am aflat demult, în primii  ani de facultate (1990), probabil ca ecou al unei campanii de marketing cu un uriaş succes din 1984 când rezultatele cercetărilor de la NASA în domeniu au devenit accesibile publicului larg, devenind cadoul preferat al multor oameni, de la copii până la preşedinţi de companii ori ţări.

Haideţi să vedem ce este de fapt EcoSphere, acest ecosistem închis şi de ce sunt oferite în toată lumea atât sub formă de cadouri speciale pentru copii, cadouri educative ori cadouri inteligente dar şi sub formă de cadouri elegante sau cadouri corporate.

Ce este EcoSphere®?



După cum spuneam, este o vrajă într-o sticlă, vraja vieţii. Mai exact este un ecosistem închis în care algele folosesc energia luminoasă pentru a transforma dioxidul de carbon, prin fotosinteză în oxigen pe care îl respiră creveţii. Aceştia se hrănesc cu resturi de alge şi bacterii care la rândul lor transformă deşeurile produse de creveţi în substanţe nutritive pentru alge. Închizând cercul, bacteriile şi creveţii produc dioxidul de carbon necesar procesului de fotosinteză. Şi toate acestea într-o sticlă! Astfel este demonstrată de o manieră simplă interdependenţa dintre viaţa animalelor, plantelor, soare şi apă. Întreţinerea este foarte uşoară (practic este un sistem care se autoîntreţine), trebuie doar avut grijă să stea în intervalul de temperatură 15-20 de grade, fără a fi în bătaia directă a razelor de soare (e bună lumina indirectă dar şi cea artificială). Curăţarea pereţilor de sticlă se face cu doi magneţi, unul în interior si celălalt în exterior. Toate acestea îl fac potrivit ca şi cadou pentru o gamă largă de persoane, mai ales dacă arată aşa:


De ce un cadou EcoSphere®?


Pentru că la un moment dat omenirea va trebui să păşească pe calea cuceririi spaţiului. Dar până atunci trebuie să se trezească şi să se comporte responsabil faţă de planeta care ne-a dat viaţă. Şi cum putem face asta mai bine, în ambele ipostaze, dacă nu avem viaţa sub ochi?
Recunosc, sunt entuziasmat de idee şi mă bucură că EcoSphere® a venit şi în România şi că anunţ acest lucru. Mi-ar plăcea să primesc un aşa cadou inteligent şi dacă ar fi să-mi aleg modelul aş face cu sufletul unui om de la malul mării.


Cui aş dărui un astfel de cadou educativ?


Oricui, cu accent pe generaţia tânără. Fiilor mei, pentru că ei îmi vor duce visurile mai departe, spre stele. Cei cărora le lăsăm pe umeri o povară deloc uşoară, o planetă bolnavă. Responsabililor de la orice nivel, poate se trezesc măcar în al 12-lea ceas. După cum spuneam este o vrajă într-o sticlă, vraja vieţii.


În legătură cu responsabilitatea - fiecare ecospheră este etichetată individual astfel încât să poată fi urmărite istoricul şi vârsta lor.

În încheiere vreau să vă spun că se aude un zvon cum că în curând va exista pe site posibilitatea de afiliere cu un procent de până la 15%. Sună bine, zic eu. Şi de abia aştept!



Notă: Imaginile aparţin: http://www.ecosphere.ro/, http://eco-sphere.com/.

18 comentarii :

  1. Mi se pare foarte interesant ceea ce am citit. Recunosc ca nu am auzit pana acum de asa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  2. M-ai convins să pfer și eu un astfel de cadou!

    RăspundețiȘtergere
  3. Faină ideea. Mi-aș fi dorit să am un glob de cristal uneori :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Mi-as dori si eu un astfel de cadou. Imi place ideea, e ceva nou! :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca te mai gandesti sa mai faci vreun cadou vezi ca am ochit si eu unul. Hai, ca am avut bun simt si am tinut cont si de pret, nici prea - prea... nici foarte, foarte.
    Sunt superbe

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc, suflet mare, că te gândeşti la bugetul meu! :)
      Mă bucur că îţi plac. De afiliere ce spui?

      Ștergere
  6. Ce plin de viata e un obiect asa mic, te trezesti in fiecare dimineata si gasesti ceva diferit de fiecare data! :O

    RăspundețiȘtergere
  7. Dacă tot ai amintit de noi ne faci și un cadou de la Echosphere? Superbe globurile :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ecosfera pare a fi un mediu extrem de interesant si educativ. daca nu ar fi atat de scumpa probabil ca as achizitiona si eu una.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cele mitititele nu sunt scumpe. Dar poate îţi surâde ideea de afiliere.

      Ștergere

Fără comentarii anonime ! Nu vor fi publicate !
Şi dacă vreţi să înjuraţi vă rog s-o faceţi cu talent !